Атанас Зафиров: "Законът Кунева" е поредният опит за суспендиране на Конституцията и парламентаризма

Интервю с народния представител от ПГ БСП Лява България - Атанас Зафиров

- Законът на Кунева не успя - бе отхвърлен. Толкова ли е "антидемократичен, противоконституционен и репресивен“?

- Дори и повече, отколкото можете да си представите, защото зад галещите ухото мантри за борба с корупцията и привидно добрите намерения се крие един банален опит за създаване на нова репресивна структура с широки правомощия и на практика никакъв парламентарен контрол върху дейността му, но за сметка на това с огромни възможности за влияние от предлагащия и назначаващия го политически орган в лицето на Министерски съвет Президента. Поредния опит за суспендиране на парламентаризма и концентрация на власт в ръцете на управляващите. Тези опити са банални наистина, но когато са прикрити зад благовидни намерения, могат да бъдат много опасни. Какво може да направи един такъв безконтролен орган вече видяхме – тефтерчето Златанов се превърна в символ на управлението на ГЕРБ, но днес ни се предлага нещо много по-страшно и плашещо.

Аз няма да повтарям десетките аргументи, които бяха дадени в полза на това мое твърдение, но няма как да не припомня, че с този закон се регламентираше легитимирането на анонимните доноси и клевети като основание за започване на разследване, но забележете – по преценка на бюрото. Това на практика щеше да превърне всеки български гражданин в заложник на собствените му политически убеждения, симпатии и антипатии, с реална опасност да бъде“смачкан“, ако не се кланя на правилните хора/ ! /. Позволете да ви цитирам част от становището на Националната асоциация на председателите на общински съвети в Република България, където се твърди, че записите на чл. 35, ал. 1, т. 3 и чл. 74 от проектозакона ще доведат единствено, забележете, до ежедневен лов на вещици. Това е терминът. Цитирам : „Ще се установи практика на непрекъснато и ежедневно подаване на сигнали и омаскаряване на хора, без да могат да се защитят, защото клеветниците ще бъдат защитени, а проверяващите органи ще потънат в хиляди сигнали и публикации“. Пак казвам, това не е становище на кого да е, а на Националната асоциация на председателите на общински съвети в Република България.

- Във Фейсбук пишете "Днешното гласуване в парламента не беше по оста корупция -антикорупция, както се направи опит за внушение, а беше преброяване на демократите ..". Преброихте се и вече ясно, че опозицията може да противостои на мнозинството. А борбата с корупцията къде остана? Как ще отговорите на упреците, че в парламента няма желание за борба с корупцията?
 
- Аз не мисля, че това гласуване беше точно диференциране на опозицията, макара тя в лицето на БСП да имаше водеща роля в борбата с този закон-недоносче. На нашата позиция застанаха и част от управляващите партии (макар и малко по-срамежливо – като се въздържаха), но това е потвърждение на моята теза, че в никакъв случай този акт на бламиране не е само политическа оценка за неговите качества, а по-скоро цивилизационен избор. Избор дали оставаш демократ и пазител на конституцията или под предлог борба с корупцията регламентираш политическото сатрапство ! Питате как в парламента ще се борим с корупцията – знаете ли, че в България има над 40 държавни институции призвани да го правят ! Работата на Народното събрание е да ги снабди с качествено законодателство и гаранции за безпристрастност в работата. Аз смятам, че тези закони са факт. А защо не работят, би трябвало да попитате други институции. И това не е само мое скромно мнение, това беше е позицията на г-н Марин Мрцела – президент на GREKO( органът за борба с корупцията към Съвета на Европа), което той изрази при посещението си в България през тази година.

- Предложенията на БСП за ограничаване на корупцията

- Отговорът на този въпрос има два аспекта – политически и чисто прагматичен. В политически план ние от БСП винаги сме казвали, че няма как да бориш корупцията с корумпирани хора. Бегъл поглед по кадровите назначения в чувствителни откъм корупция сфери на централно и местно ниво – митници, НАП, здравеопазване и редица сектори други подсказват пълна липса на желание за преборване с тази уродлива зараза. Помните ли, имаше един запис – „Ало, Ваньо“ – къде са днес героите от него ? Имаше и едни апартаменти , да не говорим за апологетите на разграбването на България от времето на Иван Костов, които днес се кичат с гордото име „реформатори“…От тези хора ли да очакваме борба с корупцията ? Така, че колкото и да е банално, нашето основно послание и предложение към хората е – избирайте правилните политици ! Това е особено актуално сега, на фона на предстоящите избори за местна власт – основната хранителна среда и генератор на корупция.

А по отношение на практическите предложения.

Аз мога да споделя с вас своя личен принос до момента – съвносител съм на Закон за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси. Една от темите, които вълнуват и възмущават българските граждани, е темата за това как се упражнява властта, в чий интерес работят хората, които са избрани на публични длъжности, дали отстояват добросъвестно и честно обществения интерес или са подвластни на неправомерни влияния и работят в частен интерес. Дали има надеждни механизми, които да предпазват хората, които упражняват публични функции от неправомерни въздействия – икономически и политически, и дали тези механизми са достатъчно ефективни? Скандалът около Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси и нейния бивш председател, изнесените факти за нарушения в нейната работа сериозно подкопаха общественото доверие в този орган, който по силата на закона би следвало да има активна роля в борбата с измамите и корупцията. Поставиха се въпроси относно зависимостите на Комисията от политически и икономически интереси и влияния. Допълнителни притеснения възникват и от факта, че Комисията почти две години работи в непълен състав, а органите, които излъчват членове, нарушават законовото изискване за ротация на състава. Това е сериозен недостатък в нейната работа и вина за това има изцяло Народното събрание.

Затова внесохме този проект за изменение и допълнение на Закона за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси, с които да подобрим нормативната уредба за осигуряване на отговорно, почтено и честно държавно управление от лицата, заемащи публична длъжност само в интерес на гражданите и обществото.

 

За съжаление, вече почти година този наш законопроект не получава подкрепа от управляващото мнозинство, като в същото време се отправят упреци към работата на комисията, явно в стремеж тя да бъде закрита и сменена с това бюро, което ни беше предложено. Ето ви един класически пример за характера на днешното управление – не правиш нищо за оптимизиране работата на един от основните органи за борба с корупцията (при това независим), оставяш го да работи в осакатен състав и при недостатъчно добра нормативна уредба и после искаш резултати. Как да стане ?

Нещо подобно се случва и със Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за независимия финансов одит, на който също съм инициатор и съвносител. След събитията около КТБ и разкритията за начина, по който е оценена работата на одитиращата организация KPMG и скандално ниската наложена санкция, група народни представители внесохме този проект за промени в закона, с което се целеше въвеждане в надзорната комисия на явното гласуване по подобни казуси ,както и възможността за вземане на решение с обикновено мнозинство. Съдбата и на тези наши предложения е неясна.

Ето ви два конкретни примера за реални стъпки в борбата с корупцията, които обаче не срещат разбиране и подкрепа от управляващите.
 

Източник: Burgasplus.com